середу, 16 листопада 2016 р.

Конвенція ООН про права дитини (рольова гра)
Мета: ознайомлення учнів із Конвенцією про права дитини, виховання в них поваги до прав и основних обов’язків людини та громадянина
Дійові особи: читець, учні.
Ч и т е ц ь.

Ти знаєш, що ти – людина.
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя  -  єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе –
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба –
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі – людина,
І охочих того чи ні –
Усмішка твоя єдина,
Мука твоя єдина,
Очі твої – одні.
(В. Симоненко)
У ч и т е л ь. Кожна людина є особливою та неповторною. Життя їй дається один раз, і прожити його потрібно гідно, щоб залишити після себе добрий слід. Зараз ви ще діти. Хто ви на дереві життя? Поки ви що – листки, які згодом переростуть у коріння і дадуть початок новим поколінням.
         Дитинство – це найбільш безтурботна та прекрасна пора в житті кожної людини. Саме у цей період людини формується фізично, психічно, інтелектуально,здобуває та отримує необхідні знання та навички. У цей період для дітей мають бути створення всі умови для їхнього життя та повноцінного розвитку.
Щоб досягти цієї мети, і дитина, і родина, у який вона виховується, мають перебувати під правовим захистом держави.
Проблема правового захисту родини й дитинства вже тривалий час перебуває в  центрі уваги міжнародної спільноти, адже діти потребують особливої уваги внаслідок їхньої вразливості, фізичної та розумової незрілості. Саме тому в 1989 р. ООН затвердила один важливий документ – Конвенцію про права дитини, в основу якої покладення принципи Декларації прав дитини 1959 р. В Україні ця конвенція набула чинності з 27 вересня 1991 р.
У ч е н ь 1. Держави – учасниці цієї конвенції, уважаючи, що згідно з принципами, проголошеними в Статуті ООН, визнання властивої людині гідності рівних і невід’ємних прав усіх членів суспільства є основою забезпечення свободи справедливості і мира на землі.
У ч е н ь 2. Беручі до уваги, що народи Об’єднаннях Націй підтвердили в Статуті свою віру в основні права людини, у гідність і цінність людської особи та сповненні рішучості сприяти соціальному прогресу й покращенню умов життя при більшій свободі…
У ч е н ь 3. Визнаючи, що ООН у Загальній декларації прав людини погодилася з тим, що кожна людина має володіти всіма зазначеними в них правами та свободами без якої б то не було різниці за такими ознаками, як раса, колір шкіри, стать, релігія, політичні або інші переконання, національне або соціальне походження, майновий стан, народження або інші обставини.
У ч е н ь 4. Нагадуючи, що ООН у Загальній декларації прав людини поголосила, що діти мають право на особливе піклування та допомогу…
У ч е н ь 5. Упевнені в тому, що родині як основному осередку суспільства і природному середовищу для зростання і благополуччя всіх її членів і особливо дітей мають бути надані необхідні захист і сприяння…
У ч е н ь 1. Визнаючи, що дитині для повного і гармонійного розвитку її особи необхідно зростати в родинному оточенні, в атмосфері щастя, любові й розуміння.
У ч е н ь 2. Уважаючи, що дитина має бути повністю підготовлена до самостійного життя в суспільстві та вихована в дусі ідеалів, проголошених у Статуті ООН і особливо в дусі миру, гідності, терпимості, свободи, рівності й солідарності…
У ч е н ь 3. Беручи до уваги, що необхідність у такому особливому захисті дитини була передбачена в Женевській декларації прав дитини 1924 р. і Декларації прав дитини, прийнятій Генеральною Асамблеєю 20 листопада 1959 р., в визнана в Загальній декларації прав людини, у Міжнародному пакті про громадянські і політичні права, а також у статутах і відповідних документах спеціалізованих установ і міжнародних організацій, що займаються питаннями благополуччя дітей…
У ч е н ь 4. Беручи до уваги, що, як зазначено в Декларації прав дитини, «дитина внаслідок її фізичної та розумової незрілості потребує спеціальної охорони ї піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження»…
У ч е н ь 5. Визнаючи, що в усіх країнах є діти, які живуть у виключно тяжких умовах і що такі діти потребують особливої уваги…
У ч е н ь 1. Ураховуючи належним чином важливість традицій і культурних цінностей кожного народу для захисту та гармонійного розвитку дитини…
У ч е н ь 2. Визнаючи важливість міжнародного співробітництва для покращення умов життя дітей у кожній країні, зокрема, у країнах, що розвивається, уклали Конвенцію про права дитини.
У ч и т е л ь . Головні  завдання Конвенції – забезпечення дітей особливим піклуванням і допомогою, надання необхідного захисту, сприяння родині як основному осередку, у якому росте і виховується дитина. Для повного та гармонійного розвитку дитина має зростати в сімейному оточенні, в атмосфері щастя, любові та взаєморозуміння. Дитина має бути вихована в мирі, гідності, свободі, рівності та солідарності.
Але, на жаль, у наш час багато учнів не знають про свої права. Не знають про них і їхні батьки. Права дітей часто порушуються, а ми не знаємо, куди потрібно звернутися по допомогу.
Тому сьогодні ми познайомимося з основними правами дитини, які проголошує Конвенція ООН, для того, щоб ви всі їх знали й могли ними користуватися. І будемо це робити в ігровій формі.

С и т у а ц і я №1
Дійові особи: М а м а 1, М а м а 2.
М а м а 1 (п’є краплі). Ну і дітки зараз пішли, до інфаркту скоро доведуть!
М а м а 2.Добрий день, сусідонько! Та ти захворіла, чи що?
М а м а 1. А де ж тут не захворієш, якщо мій бовдур на тому тижні скло в школі розбив, на цьому тижні побився з сусідом по парті, а сьогодні ще й дві двійки отримав. Я на нього накричала та ще й хотіла по шиї дати, а він мені відказує: «Ти мене бити не маєш права, бо будеш відповідати за жорстоке поводження з дитиною, тому що так записано  в Конвенції про права дитини».
М а м а 2.Ти знаєш, і моя донька  щось мені вчора торочила про  Конвенцію. Ще у 8 класі тільки вчиться, а вже хлопець якийсь з’явився в неї. Я їй кажу, що вчитися краще треба, а вона – не втручайся в мої особисті справи, бо це заборонено Конвенцією про права дитини.
М а м а 1.І що воно за Конвенція така?
М а м а 2.Може ви нам розкажете?
У ч и т е л ь. Ну що, діти? Розкажемо нашим батькам про те,що це за документ такий – Конвенція про права дитини?
У ч н і. Так!

С и т у а ц і я 2.
Дійові особи: І в а н к о та О л е н к а.
І в а н к о. Сестрице, Оленко! Я їсти хочу!
О л е н к а. Потерпи Іванку! Ось скоро прийдемо додому, там і поїси.
І в а н к о. Сестрице Оленко! Може, зайдемо ось в цей магазин і купимо чіпсів?
О л е н к а. Не можна братику! Там міститься дуже багато різних консервантів і різних штучних добавок, захворієш!
І в а н к о. Сестрице, Оленко! Може, зайдемо ось в цей магазин і купимо сухариків чи горішків!
О л е н к а. Не можна братику! Вони містять штучне підсилювач смаку, захворіти можеш!
І в а н к о. Сестрице Оленко! Може, зайдемо ось в цей магазин і купимо хоч кока – коли попити!
О л е н к а. Не можна . братику! Вона містить барвники та замінник цукру! Захворіти можеш!
І в а н к о. Що ти мені постійно торочиш: «Не можна, не можна!» Я не маленький, мені вже 12 років, і я сам буду вирішувати, що мені можні можна, а що ні.
О л е н к а. Ні, ти ще дитина !
І в а н к о. А я кажу, ні!
У ч и т е л ь. Допоможіть розв’язати суперечку за допомогою Конвенції про права дитини. Кого можна вважати дитиною?
Стаття 1
… Дитиною є кожна людська істота до досягнення 18 – річного віку, як що за законом, застосованим до цієї особи, вона не досягає повноліття раніше.

С и т у а ц і я 3.
Дійові особи: У ч е н ь 1, У ч е н ь 2., М і л і ц і о н е р.
         У ч е н ь 1. Так не хочеться писати диктант з української мови. Знову двійку отримаю, і вчителька буде кричати, та й удома влетить. Може не підемо на урок, краще погуляємо де – не будь.
         У ч е н ь 2. Добре. Може підемо на комп’ютерах пограємо!
У ч е н ь 1. Згода.
(Назустріч хлопцям іде міліціонер.)
М і л і ц і о н е р.. Хлопці, зупиніться! Тут не далеко пограбували магазин. Здається, ви до цього причетні. Я забираю вас у відділок.
У ч е н ь 1. Ми не підемо ми не чого не робили. Ви не маєте права нас затримувати.
М і л і ц і о н е р.. Я повторюю, ви підете у відділок. Там вам роз’яснять ваші права та обов’язки.
У ч и т е л ь. Прокоментуйте цей випадок за Конвенцією. Чому діти потрапили в цю ситуацію, і що їм потрібно робити?
Стаття 4.
 Держави учасниці визнають право кожної дитини, яка порушила кримінальне законодавство, звинувачується або визнається винною в його порушенні, на таке поводження, що сприяє розвитку в дитини почуття гідності значущості, зміцнює в ній повагу до прав людини …
Отже :
-         Під час занять діти мають перебувати в школі;
-         Якщо дитина підозрюється в порушенні законодавства, то з нею потрібно поводитися так, що не принижувати її власної гідності, і завжди враховувати її вік.

С и т у а ц і я 4.
Дійові особи: У ч е н ь 1, У ч е н ь 2.
У ч е н ь 1. (Сидить із перев’язаним горлом).
У ч е н ь 2. Привіт, Богдане! А чого це тебе в школі не було? Захворів , чи що?
У ч е н ь 1. Та ні чого страшного, застуда, горло трохи болить. Ось поп’ю чайку з малиною, молочка гарячого, та й скоро пройде.
У ч е н ь 2.Нічого ти не розумієш! Народними методами зараз ніхто не лікується. Бо в Конвенції про права дитини записано, що кожна дитина має право на медичну допомогу, яка відповідає найвищим сучасним стандартам.
У ч и т е л ь. Про яке право йдеться в цій ситуації?   (Право на охорону здоров’я ).
Стаття 24
1.     Держави – учасниці визнають право дитини на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров’я та засобами лікування хвороб і відновлення здоров’я.
Отже:
-         Держава забезпечує право дитини на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров`я та засобами лікування хвороби і відновлення здоров'я;
-         Жодна дитина не може бути позбавлена права доступу до цих послуг.

С и т у а ц і я 5.
Дійові особи: М а м а, Д о н ь к а.
         М а м а (прибирає кімнату. Знаходить лист і читає його. З’являється донька. Мати ховає листа.)
         Д о н ь к а Привіт, мамулю! Я так зголодніла! Що в нас є поїсти?
         М а м а Ходимо на кухню, зараз я тебе нагодую. А ти що, зустрічаєшся з Миколою?
         Д о н ь к а.  А ти як здогадалася? Невже прочитала мого листа?
         М а м а. А що тут такого?
         Д о н ь к а. А ти не мала на це  права.
         М а м а. Я – твоя мати. Я маю право знати про твоє особисте життя все.
         Д о н ь к а. Ні, ти не маєш право читати моїх листів!
         М а м а. Я не маю право читати? Ану мерщій до своєї кімнати! Зараз я тобі про твої права!
         У ч и т е л ь. Чи права мама в цій ситуації?
Стаття 16
1.     Жодна дитина не може бути об’єктом свавільного або незаконного втручання в здійснення її права на особисте і сімейне життя, недоторканність житла, таємницю кореспонденції або незаконного посягання на її честь і гідність.
2.     Дитина має право на захист закону від такого втручання або посягання.
Отже: жодна дитина не може бути об’єктом втручання в здійснення його права на особисте, сімейне життя, таємницю кореспонденції, право на честь і на гідність, але в цій ситуації між мамою та донькою не склалися довірливі стосунки, в іншому разі донька про все розповіла б мамі сама. І мамі, і донці слід налагодити стосунки між собою.
У ч и т е л ь. Отже, завершуючи нашу розмову, ще раз назвемо ваші права, закріпленні в Конвенції про права дитини.
Право на життя та ім’я.
Право на освіту.
Право на охорону здоров'я.
Право на охорону від утручання в особисте життя.
Право на зростання та виховання в родині.
Право на захист від жорсткого становлення та насилля.
Заборона дискримінації дітей.
Право на користування благами соціального забезпечення.
Право мати та вільно висловлювати свої погляди.
Право на спілкування.
Право на відпочинок.
Право захисту своїх інтересів у суді.
Право захисту від наркоманії, примушення до бойових дій, проституції, залучення до примусової праці.
Існує й багато інших прав, які ви маєте знати й реалізувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не мають порушувати права інших людей. Ці права гарантуються державою. Із віком у вас з’являться обов’язки та відповідальність. Існує також багато законів, у яких закріпляються ваші обов’язки. Незнання законів не звільняє вас від відповідальності.

Немає коментарів:

Дописати коментар