середу, 16 листопада 2016 р.

Турнір правознавців (сценарій позакласного заходу)

        Перед початком турніру зал прикрашається учнівськими малюнками, газетами з правової тематики, відомими висловами, облаштовується гральний майданчик (три гральних місця). У грі беруть участь учнів 9,10,11 класів.

Хід гри

        Ведучий. Добрий вечір, шановні друзі, гості нашого святкового вечора! Ми раді вітати всіх вас у нашому залі. У школі розпочався сезон інтелектуальних змагань. Сьогодні на нас чекає захоплююча гра-конкурс ерудитів із правознавства «Найрозумніший».
        Дозвольте представити вам членів журі: директор, учитель правознавства. На нашій грі присутні також адвокати команд, які будуть захищати права та інтереси учасників гри. Це учні 11 класу. Зараз запрошую на сцену команди для привітання. (Вихід команд, привітання – кожен член команди стисло розповідає про себе).
         Прошу учнів зайняти свої місця на гральному майданчику. (Учасники турніру займають свої місця).

Конкурс 1. Юридичний марафон
         Вам необхідно по черзі відповісти на 10 запитань. Часу на роздуми немає. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
         Після конкурсу журі підраховує та оголошує кількість балів кожного учасника. (Більша кількість балів надає право обирати номер ситуації для наступного конкурсу)

Запитання для учнів 9 класу

І учень
1. Здатність особи своїми діями здійснювати права та обов’язки. (Дієздатність)
2. Гімназія та школа – це юридична чи фізична особа? (Юридична)
3. Адміністративне правопорушення – це проступок чи злочин? (проступок)
4. Стихійне лихо – це юридична дія чи подія? (Подія)
5. Соціальні відносини, що регулюються нормами права. (Правовідносини).
6. Правила поведінки, що встановлює церква для віруючих. (Релігійні норми).
7. Нормативні акти правотворчих органів, що видаються на основі закону. (Підзаконні).
8. Держава, у якій забезпечені охорона та захист основних прав людини. (Правова держава).
9. Як кваліфікуються дії, учинені з метою захисту інтересів прав особи, що захищається шляхом завдання шкоди тому. хто робить замах, якщо такі дії були обумовлені необхідністю негайного запобігання замаху на життя? (Необхідна оборона).
10. Захист суверенітету та незалежності належить до зовнішніх чи внутрішніх функцій держави? (Зовнішніх)


ІІ учень
1. Здатність особи, групи людей, держави нав’язувати свою волю іншим людям. (Влада)
2. Закріплена в законодавстві здатність особи мати юридичні права і нести юридичні обов’язки. (Правоздатність)
3. Яка відповідальність настає в разі завдання матеріальних збитків? (Матеріальна).
4. Федерація – це форма правління чи державного… Що далі? (Устрою)
5. Як називаються дії, учинені для усунення небезпеки, що загрожує інтересам держави, суспільства, особи, якщо ця небезпека не могла бути усунена іншими засобами й заподіяна шкода менша, ніж відвернута. (Крайня необхідність)
6. Нормативні акти, що стосуються конкретного випадку, особи. (Індивідуальні)
7. Чи настає відповідальність за правопорушення, скоєне через необережність? (Так)
8. Конституційний принцип, за яким особа не вважається винною, доки її вина не буде доведена. (Презумпція невинуватості).
9. Що регулює найбільш важливі суспільні відносини – норми права чи моралі? (Права)
10. Як називаються закони, що вносять зміни та доповнення до Конституції? (Конституційні)

ІІІ учень
1. Кожна людина від народження є фізичною чи юридичною особою? (Фізичною)
2. Особливо небезпечний вид правопорушення. (Злочин)
3. Будь-яке суспільне небезпечне протиправне, винне діяння чи бездіяльність, що спричиняє юридичну відповідальність. (Правопорушення)
4. Особа, що вчинила правопорушення. (Правопорушник)
5. Спосіб систематизації законодавства, унаслідок чого створюються кодекси. (Кодифікація)
6. Нормативно-правовий акт вищого законодавчого органу влади, що приймається в особливому порядку. (Закон)
7. Способи зовнішнього вираження та закріплення юридичних норм. (Джерела, форми права)
8. Монархія належить до форм правління чи форм політичного режиму? (Правління)
9. Яка влада здійснює в державі правосуддя? (Судова)
10. Упорядкування чинних нормативних актів, приведення юридичних норм у єдину систему. (Систематизація)

Запитання для учнів 10 класу
І учень
1. Як називається основний міжнародний документ про права дитини? (Конвенція про права дитини)
2. Чи є ознакою держави наявність податкової системи? (Так)
3. Яка галузь права регулює стосунки між дітьми та батьками? (Сімейна)
4. Біпатриди – це особи без громадянства чи з подвійним громадянством? (Особи з подвійним громадянством)
5. Хто в Україні очолює виконавчу владу? (Кабінет Міністрів)
6. Що має більшу суспільну небезпеку – злочин чи проступок? (Злочин)
7. Яким є мінімальний вік призову на військову службу? (18 років)
8. Скільки областей в Україні? (24)
9. Учинення правопорушення у стані алкогольного сп’яніння пом’якшує чи обтяжує вину? (Обтяжує)
10. Який вид відповідальності  настає за порушення трудової дисципліни? (Дисциплінарна)

ІІ учень
1. Основний Закон держави. (Конституція)
2. Система загальнообов’язкових правил поведінки людей, що встановлені й охороняються державою. (Право)
3. Україна – демократична чи недемократична держава? (Демократична)
4. Як називається служба для громадян, що за релігійними переконаннями не можуть проходити військову службу? (Альтернативна)
5. У якому році Україна стала незалежною державою? (У 1991 р.)
6. Апатрид – особа без громадянства чи з подвійним громадянством? (Без громадянства)
7. Кримінальна відповідальність настає за проступок чи злочин? (За злочин)
8. Із якого віку людина може брати участь у виборах? (Із 18 років)
9. Які міста в Україні мають спеціальний статус? (Київ, Севастополь)
10. Хто в Україні здійснює законодавчу владу? (Верховна Рада)

ІІІ учень
1. Як називається основний міжнародний документ, що захищає права людини? (Загальна декларація прав людини)
2. Яка галузь права регулює майнові та деякі немайнові відносини? (Цивільне право)
3. Особи, що мають стійкий правовий зв'язок із певною державою? (Громадяни)
4. Хто в Україні є головою держави? (Президент)
5. Назвіть мінімальний вік. Із якого настає кримінальна відповідальність. (14 років)
6. Який вид відповідальності настає за порушення правил для пішоходів? (Адміністративна)
7. Хто здійснює правосуддя в Збройних Силах України? (Військовий суд)
8. Усенародне голосування з важливих питань загальнодержавного і місцевого значення. (Референдум)
9. Особа, що вчинила злочин, - об’єкт чи суб’єкт злочину? (Суб’єкт)
10. Право автора на опублікування,  поширення твору під своїм ім’ям, псевдонімом чи анонімно. (Авторське)







Запитання для учнів 11 класу

І учень
1. Коли відзначається День юриста? (8 жовтня)
2. Угода двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну чи припинення цивільних прав чи обов’язків. (Договір)
3. Мінімальний вік вступу до шлюбу жінок в Україні. (17 років)
4. Яка галузь права регулює відносини, пов’язані із забрудненням атмосфери? (Екологічне право)
5. Хто очолює Кабінет Міністрів України? (Прем’єр-міністр)
6. Як називаються особи, яким не виповнилося 18 років? (Неповнолітні)
7. Що таке державний Герб, Гімн, Прапор? (Державні символи)
8. Чи можуть брати участь у виборах негромадяни України? (Ні)
9. Який вид відповідальності настає за ухилення від військової служби? (Кримінальна)
10. Чи можна виносити на референдум питання прийняття бюджету? (Ні)

ІІ учень
1. Коли відзначається День прав людини? (10 грудня)
2. Як називається вид угоди, у якій беруть участь дві чи більше сторін? (Багатостороння)
3. Чи можна в шлюбі мати роздільне майно? (Так)
4. Назвіть основний закон, що регулює правовідносини в освіті. (Закон «Про освіту»).
5. Хто автор музики Державного Гімну України? (М.Вербицький)
6. Служба в Збройних силах України – право чи обов’язок? (І те, й інше)
7. Чи можна на референдум виносити питання внесення змін до Конституції України? (Так)
8. Чи потрібна згода батьків нареченої для укладання шлюбу? (Ні)
9. Як називається запізнення на роботу без поважної причини більше ніж на три години? (Прогул)
10. Яка відповідальність настає за порушення правил рибальства? (Адміністративна)

ІІІ учень
1. Коли відзначається День Конституції України (28 червня)
2. Назвіть найвищу виборну посаду в Україні? (Президент)
3. Який вид відповідальності настає за втягнення в злочинну діяльність неповнолітніх? (Кримінальна)
4. Мінімальний вік вступу до шлюбу чоловіків? (18 років)
5. Який вигляд має Державний Герб України? (Тризуб)
6. Яким є термін служби в Збройних силах України? (1 рік)
7. До якого органу треба звертатися при порушення прав людини? (Суд)
8. Як називається  письмовий трудовий договір, що укладається на певний термін? (Контракт)
9. Чи можна позбавити громадянства особу, що вчинила тяжкий      злочин? (Ні)
10. Сукупність усіх нормативно-правових актів, що діють у певній державі. (Законодавство)

Конкурс 2. Юридична консультація
         Уявіть, що ваша мрія здійснилася, і ви вже юристи. Зараз до вас прийдуть громадяни, щоб отримати правову допомогу. Вам необхідно надати юридичну консультацію з певного юридичного факту. Повна правильна відповідь – 5 балів. За доповнення до відповіді – від 1 до 3 балів.

Ситуації для учнів 9 класу
1. Жінка в магазині втратила свідомість і, упавши, розбила вітрину. Адміністрація магазину вимагає від жінки відшкодування збитків. (Консультація для жінки: немає вини – правопорушення не скоєне).
2. Хлопець, бажаючи похизуватися своєю силою, підняв подругу на руки і за її згодою тримав за огорожею балкона. Хлопець не втримав дівчину, і вона впала з 5 поверху, унаслідок чого дістала складні переломи. Було порушено кримінальну справу. (Консультація для хлопця: скоєний злочин через необережність)
3. Громадянин К. їхав на власній машині з роботи додому. Його зупинила група людей і попросили відвезти до лікарні пораненого хлопця. Він відмовився, оскільки дуже поспішав. Друзі пораненого відібрали в нього машину й повезли хлопця до лікарні. Громадянин К. звернувся до міліції про викрадення автомобіля. (Конституція для громадянина: крайня необхідність, можливе відшкодування вартості бензину).

Ситуація для учнів 10 класу.
1. Громадянин Д. дав у борг своєму товаришеві 2000 грн., які той пообіцяв повернути через місяць. Проте у визначений час товариш не з’явився. Після нагадування про борг він повертати гроші відмовився. (Консультація для громадянина Д.: треба звернутися до суду. Проте, якщо не була оформлена відповідна розписка й немає свідків угоди, повернути борг майже неможливо)
2. Покупець кілька днів тому придбав у магазині фотоапарат. Він виявився неякісним. (Консультація для покупця: звернутися до магазину, якщо є чек про придбання фотоапарату, і вимагати  повернення грошей чи обміну товару на якісний. У разі відмови магазину – звернутися до суду).
3. Після смерті громадянина В. у нього залишилося майно на 10 000 грн. Про своє бажання отримати це майно заявили 12-річна донька померлого, 83-річна мати та брат померлого (40 років). (Консультація для брата: він не отримає спадщину, оскільки є спадкоємці першої черги – неповнолітня донька та стара мати)

Ситуація для учнів 11 класу
1. 17-літній юнак улаштувався на роботу. ніяких пільг на роботі він не отримав. (Консультація для юнака: адміністрація не права: робочий тиждень – 36 годин, відпустка – календарний місяць, заборона нічних змін, позаурочної роботи, шкідливого виробництва)
2. Робітник проспав і запізнився на робочу зміну на 3 год. і 5 хв. Він попросив вибачення в бригадира, проте його звільнили з роботи. (Консультація для робітника: прогул – підстава для звільнення).
3. На підприємстві відбувається скорочення штату працівників. Бригадир запропонував своїм працівникам написати у зв’язку з цим заяву про звільнення за власним бажанням. (Консультація для робітників: не писати заяву, оскільки в такому разі вони втратять статус робітників, що потрапили під скорочення штату. І матеріальне відшкодування)

Конкурс 3. Юридичний рахунок
     Юристи-професіонали повинні мати різнобічні знання, у тому числі – уміти швидко рахувати. Хто швидше впорається із завданням, отримує 3 бали. Час на виконання – 1 хв.

Завдання для учнів 9 класу
     Мінімальний вік участі громадян у виборах + Вік отримання паспорта громадянином – Вік повної дієздатності – Вік мінімальної дієздатності + Вік настання правоздатності особи = (18 + 16 – 18 – 15 +0 = 1)

Завдання для учнів 10 класу
       Мінімальний вік Президента України – Мінімальний вік кандидата до Верховної Ради – Максимальний термін повноважень Президента + Термін повноважень депутата Верховної Ради (один) + Мінімальний термін проживання на території України для обрання президентом = (35 – 21 -10 + 4 +10 = 18)

Завдання для учнів 11 класу
      Робочий час для осіб віком від 16 до 18 років – Вік повної адміністративної відповідальності – Вік повної кримінальної відповідальності + Вік кримінальної відповідальності за особливо тяжкі злочини – Вік часткової адміністративної відповідальності = (36 – 18 – 16 + 14 – 16 = 0)

Конкурс 4. Юридичний семафор
      Учні отримують картки з написами (9 клас – види юридичної відповідальності, 10 клас – групи прав людини, 11 клас – назви правоохоронних органів). Учитель зачитує певну ситуацію, а учні мають визначитись, яку картку треба підняти. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Завдання для учнів 9 класу
      Установити види юридичної відповідальності
1. Керування автомобілем у нетверезому стані. (Адміністративна)
2. Невчасна поставка молокопродуктів у магазин . (Цивільно-правова)
3. Несплата комунальних послуг. (Адміністративна)
4. Поява на роботі в нетверезому стані. (Дисциплінарна)
5. Пошкодження бібліотечної книги. (Матеріальна)
6. Крадіжка державного майна. (Кримінальна)
7. Продаж наркотичних засобів. (Кримінальна)
8. Безквитковий проїзд у транспорті. (Адміністративна)
9. Запізнення на урок. (Дисциплінарна)
10. Пошкодження парти в школі. (Матеріальна)

Завдання для учнів 10 класу
      Установити види прав людини.
1. Право на працю. (Соціально-економічні)
2. Право на користування досягненнями національної культури. (Культурні)
3. Право на участь у виборах. (Політичні)
4. Право на відпочинок. (Соціально-економічні)
5. Право на життя. (Особисті)
6. Право на громадянство. (Політичні)
7. Право на підприємницьку діяльність. (Соціально-економічні)
8. Право на безпечне довкілля. (Екологічні)
9. Право на повагу до гідності. (Особисті)
10. Право на житло. (Соціально-економічні)

Завдання для учнів 11 класу
       Установити назви правоохоронних органів. Куди звернутися в певних ситуаціях?
1. Ви стали свідком ДТП. (До міліції)
2. Вашого батька звільнили з роботи, а він уважає це незаконним і хоче отримати консультацію. (До адвокатури)
3. Вашого друга затримали працівники міліції, як він стверджує, побили. (До прокуратури)
4. Вашого родича звинувачують у злочині. (До адвокатури)
5. Прийшовши додому, ви виявили, що двері вашого будинку зламані. (До міліції)
6. Ваші батьки укладають угоду та хочуть перевірити її законність. (До адвокатури)
7. Ви почули в сусідньому будинку постріли та крики. (До міліції)
8. Ваш знайомий був викликаний як свідок злочину, і з ним грубо поводилися. (До прокуратури)
9. Ви знайшли в себе на городі невідомий металевий предмет, схожий на снаряд. (До міліції)
   Далі відбувається підбиття підсумків гри та нагородження переможців.

Немає коментарів:

Дописати коментар